Tävlingsbidrag 2018

Finalisterna har nu utsetts och vinnarna utses den 23 Oktober på Sweden Urban Arena.

Se alla finalister och läs om bidragen nedan.

I denna kategori utses Sveriges Bästa Köpcentrum 2018! En expertjury kommer att del av inkomna bidrag och utse den slutliga vinnaren.

Vinnaren tilldelas “The Swedish Star” by MK Illumination och kvalificerar sig automatisk till den nordiska finalen i NCSC Awards.

Jury 2018

En expertjury bestående av 4 personer utser vinnaren.

      • Charles Larsson, Retail eX, Juryns ordförande
      • Tobias Rönnberg, Konsult, HUI Research
      • Kate Rutter, Establishment Manager, Telenor
      • Bjarte Haavaag, Arkitekt, Ramboll

     

    Finalister i årets tävling är:

    MALL OF SCANDINAVIA

    Unibail-Rodamco-Westfield

    Centret har lyft nivån på köpcentrum i Sverige och norden inom flera områden. Mixen av butiker, restauranger, entertainment och service imponerar stort. Omsorgen om design och material i butiksfronter och allmänytor ger en känsla av internationell klass. På kort tid har man skapat en destination som kunnat utmana Stockholms city på allvar.

  • TÄBY CENTRUM

    Unibail-Rodamco-Westfield

    Centret har under många år tillhört ett av Sveriges allra bästa och mest uppskattade bland besökare och hyresgäster. Trots ny och tuff konkurrens har man kunnat utvecklas vidare och lyckats bibehålla ett starkt grepp om sina besökare. Den extremt breda och djupa mixen av hyresgäster, både nya internationella kedjor och lokala pärlor är en av hörnpelarna i framgången.

     

    VÄLA

    Skandia Fastigheter

    Centret har under lång tid varit framgångsrikt på sin marknad men aldrig slutat att utvecklas. Genom ett kontinuerligt förändrings och förädlingsarbete har det kunnat behålla sin aktualitet och greppet om sin marknad. Ett synligt och aktivt management har starkt bidragit till centrets popularitet såväl hos besökare som hyresgäster.


    Priset sponsras av:

I denna kategori prioriteras nytänkande och innovation, det som faller utanför det traditionella och skapar nytta och mervärde för besökare och center. Vinnaren delges en risk management genomgång med möjlighet till certifiering* av Safe ShoppingCenters.

Jury 2018

En expertjury bestående av 3 personer utser vinnaren.

  • Annki Cedervall, Head of department, Ramboll (Juryns ordförande)
  • Annelie Gullström, Head of Business Development, AMF Fastigheter
  • Lena Warma Faring, VD, Handelstrender

Finalister 2018

Juryn har valt ut följande 4 finalister inför finalen på Sweden Urban Arena:

FRÖLUNDA TORG

Skandia Köpcentrum AB

CentrumAkademin – för ett välmående och tryggt samhälle
Vi vill vara med och bidra till ett samhälle med bättre hälsa och ökad trygghet, samtidigt som vi vill ge tillbaka till det område där vi verkar. Därför arbetar vi långsiktigt med förebyggande insatser riktade mot barn, unga och vuxna. Vårt projekt CentrumAkademin Frölunda Torg ger människor som är långt ifrån arbetsmarknaden chansen till meriterande yrkeserfarenhet genom validerad praktik på Frölunda Torg.

Juryns motivering:
Detta är ett spännande projekt med innovation utanför den traditionella ramarna. Omfattningen är bred och syftar främst till att bidra till ett bättre samhälle med bättre hälsa och ökad trygghet och handlar inte lika mycket om köpcentret och dess besökare i sig. Upplägget som sådant har öppnat upp för nya möjligheter för handlarna som enkelt har kunnat rekrytera praktikanter vilket samtidigt öppnat upp för nya arbetstillfällen inom de mer utsatta samhällsgrupperna. En eloge för att man i detta fall vidgat ramarna för den kreativa kraftens verkan. Ett utmärkt exempel på vilket ansvar en fastighetsägare och ett köpcentrum kan ta för att även bidra till ett bättre samhälle och plats där människor vistas.

HÖGDALEN CENTRUM

Citycon AB

Ett underjordiskt odlingsprojekt för social och hållbar utveckling
Ett unikt odlingsprojekt har skapats i Högdalen Centrum för att främja en social och hållbar utveckling i närområdet. Genom småskalig produktion av grönsaker i stadsmiljö för försäljning på en lokal marknad, har även arbetstillfällen för långtidsarbetslösa skapats. Projektet har genomförts genom att utnyttja ett gammalt lastfar som varit en icke uthyrbar yta i många år.

Juryns motivering:
Att konvertera icke uthyrbar yta till uthyrbara och samtidigt bidra till en hållbar utveckling och sysselsättning är ett utmärkt exempel på en innovativ lösning som driver och utvecklar branschen. Detta skapar nytta för både lokalsamhället och stadsutveckling och leder till ökad sysselsättning. Inte minst uppstår dessutom en ny typ av intäktsström genom ett effektivare resursutnyttjande med icke uthyrbara ytor vilket vi hoppas kan inspirera andra. Projektet ställer effektivt frågan om hur köpcentrumets framtida roll ser ut. Vilka verksamheter kan rymmas? Detta inspirerar till en dialog mellan aktörer som syftar till att ta vara på möjligheterna i en konvertering av fastighetsytor.

RETUNA ÅTERBRUKSGALLERIA

Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö

Cirkulär ekonomi i praktiken
Framtidens shopping finns på ReTuna Återbruksgalleria – allt som säljs är återbrukat, återanvänt, ekologiskt eller hållbart producerat. Gallerian ligger intill en återvinningscentral, men istället för att slänga prylar kan besökare lämna in saker till återbruk. Sakerna tas om hand och säljs i gallerians olika butiker.

Juryns motivering:
Detta projekt är en föregångare som visar på både mod och nytänkande. Initiativet är något som kan inspirera även andra med sin renodlade och tydliga inriktning. Genom sitt genomsyrande hållbarhetsfokus skapar det nytta både för köpcentret och besökare men även för staden och miljön och är till synes ett kostnadseffektivt projekt. Nyttan för köpcentret erhålls dels genom den strategiska placeringen nära återvinningscentralen men även genom det tydliga fokuset på miljö och hållbarhet med cirkulär ekonomi i centrum. Nyttan för besökare uppstår i enkelheten för alla att återvinna saker som därtill bidrar till ökad medvetenhet kring klimatfrågor. En extra stilpoäng för kreativiteten är att lokaler nyttjas till konferenser under tider då det är lägre besöksantal och verksamhet. Således ett bra slag för effektivt resursutnyttjande.

THE LOBBY

AMF Fastigheter

Utveckling av framtidens handel
The Lobby är AMF Fastigheters satsning för att testa och utveckla framtidens handel. Här rör sig kunder i gränslandet mellan köpupplevelsen i digitala kanaler och den fysiska handelsplatsen. Här får varumärken möjlighet att presentera sina produkter eller tjänster i en föränderlig butiksmiljö och kan inleda en dialog sina kunder genom olika typer av aktiveringar och event.

Juryns motivering:
Kontexten är en miljö som aldrig tidigare förändrats så snabbt. Såväl detaljhandlare som fastighetsägare står nu inför nya förutsättningar som sätter den gamla affärslogiken ur spel. Det här är ett koncept som tar steget fullt ut i det oprövade. Med en hög innovationshöjd är man villig att experimentera för att hitta lösningar för den nya tidens köpcentrum. AMF Fastigheter lämnar det traditionella sättet att hyra ut yta för att i stället skapa innovativa samarbeten, både med varumärkena direkt men även med detaljhandelsföretag och influencers. Här skapas en mötesplats där digitala och fysiska kanaler samverkar. Sedan invigningen har konceptet ständigt utvecklats och förändrats. En innovationsvilja väl värd att uppmärksamma.

Övriga bidrag

Vi vill även passa på att tacka alla som har inkommit med bidrag till tävlingskategorin och på så sätt lyfter fram fantastiska exempel för branschen!

EMPORIA

Steen & Ström

Myplays – ett unikt lojalitetsprogram som skapar värde
Under 2017 implementerade Emporia ett helt nytt lojalitetskoncept – Myplays. Myplays är fritt från erbjudanden och syftar till att skapa värde för alla centrets aktörer. Mer återbäring till medlemmarna, datainsamling till centret men framförallt ett program som gynnar butikerna. Vi ville bort från erbjudandeträsket och skapa riktiga möjligheter till försäljning.

 

MALL OF SCANDINAVIA

Unibail-Rodamco-Westfield

Unexpected Value – ett smidigare lojalitetsprogram
Med fokus på kundupplevelsen förbättrades ett existerande lojalitetsprogram, så att kunden kan samla poäng och få utbetalningar direkt på sitt betalkort när man handlar i Mall of Scandinavia. För att främja antal besök per butik ges extra bonuspoäng när man handlar i en butik man inte brukar handla i.

 


Priset sponsras av:

*Checken delas ut av Safe ShoppingCenters (värde ca 80.000 SEK). Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

I denna kategori premieras kreativitet och effekt. Vinnaren tilldelas en exklusivt anpassad utomhusreklamkampanj* i Clear Channels utbud på den lokala orten.

Jury 2018

En expertjury bestående av 5 personer utser vinnaren.

  • Gustaf Dahlbeck, Head of Marketing Scandinavia, Clear Channel (Juryns ordförande)
  • Johanna Svensson, VD, Tomorro
  • Ulrika Nordström, Marknadschef Väla/Gallerian Magnus Stenbock, Skandia Fastigheter AB
  • Niklas Puranen, Center Manager, Citycon
  • Anette Johansson, CEO, Nikita Hair

 

Finalister 2018

Juryn har valt ut följande 4 finalister inför finalen på Sweden Urban Arena:

 

ASECS

Alecta Investment Management Real Estate Sweden

Det superlokala möter det megaglobala
Med tydligt avstamp i varumärkesstrategin, med fokus på visionen och varumärkeslöftet Världens variation användes det nya namnet Asecs (en fonetisk mix av världens språk att säga A6) som bärare av lanserings- och invigningskampanjen. Att bokstavligt talat ta världen till Jönköping och Jönköping till världen.

Juryns motivering:
Stor satsning med inbjudande, mångkulturellt och inkluderande anslag. Genomtänkt kampanj med stor bredd som tilltalar många målgrupper. Med en fot i historien tar man steget in i framtiden.

 

 

FRÖLUNDA TORG

Skandia Köpcentrum AB

Alonnika flyttar in i Frölunda Torg
På Frölunda Torg finns 200 butiker, 25 restauranger och massa service. Inför jul ville vi visa upp utbudet på ett annorlunda sätt. Därför lät vi Alonnika flytta in i ett eget hus mitt i köpcentrumet. Under två veckor bodde hon här och rapporterade allt om sina upplevelser via sociala medier.

Juryns motivering:
En intelligent socialt uppbyggd idé som på ett lustfyllt och medryckande sätt driver kampanjen framåt och involverar såväl besökare och centret som hyresgästerna. Genom kampanjen tar man ett stort kliv mot positionen ”händelsernas centrum”. 

 

 

FÄLTÖVERSTEN

AMF Fastigheter

Hôtel Flora – checka in dina växter på hotell
Sommaren är en lugn period i Fältöversten, många Karlaplanare åker bort. Genom att utnyttja en annan aktuell företeelse – områdets frodande växtintresse – vändes semesterproblemet till vår fördel. Vi öppnade Hôtel Flora. Ett bokningsbart växthus där våra grannar kunde checka in sina plantor och få hjälp med ett eget ofrånkomligt semesterproblem: blomstervattningen.
faltoversten.se/hotelflora

Juryns motivering:
Smakfull, innovativ och kreativ kampanj som ligger rätt i tiden. Löser ett problem åt målgruppen på ett insiktsfullt sätt. Tog plats i centrum och blev en naturlig del av köpcentret och omtalat på lokal nivå.

HORNSTULL

Bonnier Fastigheter

Hornstulls Semmelsoda
Tillsammans med vår nyöppnade butik Soda Nation (en butik som säljer läsk från jordens alla hörn) tog vi fram en egen läsk, Hornstulls Semmelsoda, med smak av semla. Läsken släpptes inför fettisdagen i februari och såldes exklusivt på Soda Nation i Hornstull för att driva trafik till centret. Läsken tillverkades i en limiterad upplaga om 2800 flaskor.

Juryns motivering:
Cool, kreativ och superlokal kampanj som med mycket små medel blev omtalad över hela landet. Genom att ha öronen mot rälsen och ta rygg på en aktuell händelse skapades en träffsäker kampanj helt rätt i tiden och i målgruppen.

 

Övriga bidrag

Vi vill även passa på att tacka alla som har inkommit med bidrag till tävlingskategorin och på så sätt lyfter fram fantastiska exempel för branschen!

 

GÖTEBORGSLOKALER

GöteborgsLokaler

GBG hyllar sina Locals
Varje torg på Göteborgs karta utgör en viktig kota i stadens ryggrad. För att få fler att handla lokalt och att få handlarna att känna stolthet byggdes kampanjen på de personliga relationerna mellan kunder och handlare. Vi ville hylla våra Locals!

 

MALL OF SCANDINAVIA

Unibail-Rodamco-Westfield

Ecofashion – en arena för hållbart mode
Kampanjen “Ecofashion” bygger på att hållbarhet är en viktig del i den förändring som modesektorn går igenom just nu. Genom att erbjuda oväntade element som klädbytardagar och insamlingar attraherades modemedvetna som inte vill kompromissa med etik och hållbarhet.

 

MÖRBY CENTRUM

Skandia Fastigheter

Butiker i fokus – en pågående kampanj
Butiker som arrangerar en aktivitet för att locka besökare till köpcentrumet har möjlighet att få hjälp med marknadsföringen. Kampanjen ”Butiker i fokus” skapar högre engagemang hos butikerna, större gemensamma medieinköp, enhetlig profil och en gemensam reklambyrå som tillsammans med Mörby Centrum säkerställer kvalitén.

 

NOVA

THRE

Hela Lunds angelägenhet – relationsskapande events
Genom att arrangera en innebandytävling för ungdomar lockar vi även mamma och pappa, mor-och farföräldrar till aktiviteten som då besöker och shoppar i Nova. På så sätt främjar vi friskvård samtidigt som vi når fler besökare än de i vårt upptagningsområde.
http://novaopen.se/

 

SKHLM

Grosvenor

SKHLM Made
Kampanjen är en del av ambitionen ”Living Cities”, Grosvenors långsiktiga vision om att skapa levande städer. Genom att lyfta fram unga kreatörer i Skärholmen, i samarbete med den kreativa verksamheten Design Lab S, identifierades två exceptionella talanger, Miriam och Markus, som fick tolka vårens mode i varsitt plagg/look.

 


Priset sponsras av:

*Utomhuskampanj någon gång under 2019, begränsat till regionen där vinnaren finns. Värdet av priset varierar beroende på ort, 100.000kr-500.000kr enligt Clear Channels ordinarie prislista. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Finalister 2018

För att uppmärksamma alla fantastiska hyresgäster har NCSCs medlemmar fått nominera kandidater till denna kategori. Finalisterna utses av en jury.

Jury 2018

  • Annika Ljungberg, Marknadsområdeschef, MOOD Kvarteret
  • Gabriella Löthman, Analytiker, Eurocommercial
  • Louise Bergqvist, Portfolio Manager-Leasing, Unibail-Rodamco Westfield

 

Juryn har valt ut följande 4 finalister inför finalen på Sweden Urban Arena:

 

Pinchos

Juryns motivering:
Pinchos är den moderna app restaurangen med möjlighet att göra allt från beställning till betalning via mobilen i en lekfull atmosfär. Hållbarhetstänket präglar restaurangerna med medvetna råvaror och leverantörsval. Färgsprakande och prisvärt utbud med sharing-koncept som passar både barnfamiljen som den partyglada oavsett preferenser och tycke – det finns något för alla smaker.

 

Eataly

Juryns motivering:
Eataly Stockholm är en ambitiös satsning där konceptet fulländas i eleganta lokaler. På sina majestätiska kvadratmeter blandas en matmarknad av högkvalitativa italienska råvaror med ett livligt restaurang – och barliv.  För den som vill ha mer än en stunds italiensk kärlek kan man även gå på en av de matlagningskurser som erbjuds för att fortsätta upplevelsen i det egna köket.

Søstrene Grene

Juryns motivering:
Drömlik och snygg butik med ett ständigt flöde av nya produkter som förnyas med jämna mellanrum. Hemsidan har ett kommersiellt uttryck med kreativa tips och inslag som förgyller vardagen för hela familjen där även storytelling inkorporeras på ett roligt sett.

 

Suitsupply

Juryns motivering:
Nytänkande koncept med internationell touch där färg, form och mönster kombineras och utsmyckar lokalen på ett lekfullt sätt. Ljussättningen framhäver produkternas approach och ger liv i den moderna butiken där det digitala möter det tidlösa klassiska. Den fysiska butiken är sömlöst omnichannel integrerad med den användarvänliga hemsidan för att erbjuda kunden enkel och bekväm beställning samt leverans. Ett besök på Suitsupply är en upplevelse utöver det vanliga och ger en förglimt om vad framtidens retail är på väg.